Några elever efterfrågade idag en instruktion. Utan att förstöra kreativiteten genom att stapla i punktform vad som skall göra, så tänkte jag förmedla bakgrunden till "Pay it forward".
För er som jobbade med ”Jakten på kunskap” skulle jag kunna
säga att detta är på något sätt ett liknande projekt. En
fortsättning. Då skulle ni dela med er av något ni kan. Nu skall
ni dela med er med syftet att vi kan rädda världen. Vi kan lära
andra det vi kan. Vi kan förmedla kontakter med omvärlden. Länkar
till organisationer. En liten svenskuppgift, kan sättas in i ett
större sammanhang. Vi kan göra något som vissa av er kan använda som UF eller
projektarbete. Något andra kan ta med sig och göra något av i
samhället och i världen. I det ”riktiga” livet. Jag har hört
sägas att efter studenten börjar ”det riktiga livet”... Vad
betyder det? Det riktiga livet är väl nu. Det vi lever nu! Det vi
gör nu! Så vad gör vi?
För er som inte deltog i "Jakten på kunskap" kan jag ge er en
tillbakablick. Innan jag berättar vad vi har gjort, vill jag betona
att ni som inte har deltagit kan utan tvekan delta i "Pay it forward",
med era förkunskaper, era drömmar och era mål. Kom på en idé och
kör på den!
Projektet i våras 2012 startades av två klasser under rubriken
”Jakten på kunskap”. Vi har diskuterat skillnaden mellan
information och kunskap och mellan kunskap och färdigheter. Eleverna
fick en öppen uppgift:
Lär dig något!
Berätta om detta för dina kamrater.
I en halvtimme sökte eleverna efter artiklar inom ett valt ämne,
någon jämförde bloggar, en del letade efter intressanta
youtubeklipp, en hittade en powerpoint om epoker på youtube, en
annan hittade ett verktyg i matte som han använde för att
illustrera hur hans liv ser ut och många sammanfattade artiklar.
Efter en halvtimme var jakten på kunskap avbruten för denna gång.
Eleverna fick sammanfatta vad de gjort, sett eller läst. Lektionen
därpå fick eleverna visa bloggarna, artiklarna eller
filmklippen. De fick berätta och lära varandra om det som de har
lärt sig själva på lektionen.
Under elevernas informationstörst,
såg jag en facebooksida uppe. Jag hörde och såg många elever ha
intressanta samtal och visa varandra sidor. En klass-spotifylista med
deras valda låter sammanställdes. Några gjorde klart en uppgift
från förra lektionen och alla gjorde inte samma sak. Resultatet
blev också olika, men väldigt givande.
Redovisningarna resulterade i att alla elever fått söka och
sovra bland information. De har fått bearbeta ett material. De har
fått skriva ett tal. De har fått öva på att framföra ett tal och
de har genomfört talet. Vi har fått se elever tala fritt och kunna
allt utantill. Vi har fått se elever använda stödord på lappar
för att få fram det de vill ha sagt.
Vi har fått lära oss om
Madonna, det modernistiska författaridealet, Frans Kafka, Processen
och West side Story. En elev hade bearbetat artiklar om folkhälsa
och valt att redovisa dessa genom en powerpointpresentation där hon
sammanställde vad forskarna hade kommit fram till. Två elever valde
att informera oss om cancer. Den ena ifrån en Rosa bandet kampanj
och den andra om Ung cancer och vad de arbetar för. Det hon ville
förmedla till oss var att vi inte skulle klaga över småsaker.
När
vi ändå är inne på folkhälsotemat så fick vi också se en film
som ville motarbeta rökning. Eleven höll ett informerande tal med
en moraliserande avslutning. En elev höll en genomgång för oss
framme vid tavlan om hur man går tillväga om en båt välter. Hon
använde både teknik och terminologi och framförde talet på ett
humoristiskt, informerande och lättillgängligt sätt.
En kille som
verkligen imponerade höll ett tal om fattigdomen i Afrika. Talet var
argumenterande och informerande. Han talade om ett samhällsansvar.
Vi fick se ett klipp om en kille som saknar armar, ben och bekymmer.
Talet handlade om hur vi skall känna motivation och livsvilja. Hur
man aldrig skall ge upp.
Eftersom en av klasserna är en idrottsklass
valde några stycken att informera om idrott. En talade om
idrottspsykologi och idrottstänk och hur detta kan överföras till
andra områden i livet. Är det något som går mot en så är det
bara att kämpa vidare. Man kommer att lyckas tillslut. En annan
visade ett klipp från Chelsea FC vs Liverpool FC där även en
relativt liten person i sammanhanget kan förändra historien. Den
tredje talade om fotbollen utifrån ett idoltänk och om vilka
förebilder vi har i anknytning till ett hjältetema som vi nyligen
har avslutat Han lyckades skapa en fantastisk känsla och hålla kvar
vid den. Det är många idrottselever och det märks. Den fjärde
sammanfattade innehållet i en artikel om sydafrikanska landslaget
och drog några slutsatser. Den sista killen förklarade ett klipp
från en målmiss i kvartsfinal där han använde cliffhanger för
att hålla kvar oss lyssnares intresse. Vår elevpublik började
ställa frågor och han avslutade sin presentation med orden: "Ta
aldrig något för givet! Allt är möjligt!"
I den andra klassen har några av eleverna informerat oss om
klassiska författare. De har informerat om andra tänkare som
Friedrich Nietzsche och Charles Darwin. De har lärt oss om
upplysningsidealen kopplat till hur livet och samhället ser ut idag.
En kille hade undersökt vad som egentligen låg bakom
flygplansolyckan med Air France flight 447. Han hade hittat en
nyhetssändning från CBS News från 27 maj 2011 som kan diskuterade
kring.
Vi har fått lära oss om cykliska och linjära
tidsuppfattningar, efterkrigsförfattarna utifrån ett
gruppsykologiskt perspektiv, Maslow och behovstrappan, Freud och
psykoanalysen och Hemingways isbergsteknik.
En tjej hade undersökt
mobiltelefoner och mobilbatterier och höll en genomgång för oss på
tavlan om vilka faktorer som gör att batteriet håller längre. En
annan tjej läste en text för oss som hon hittat på facebook där
hon ville väcka våra tankar gällande skillnader öst och väst och
hur fattigdomen slår till mot vissa länder.
Vi fick se en
shortmovie från en kampanj om alkohol där små bebisar fick spela
rollen av fulla vuxna i Las Vegas. Vi har fått lära oss om August
Strindbergs infernokris, om Emile Zola och Dreyfusaffären, om
modernismen utifrån ett ekonomiskt och ett psykologiskt perspektiv.
Allt utifrån elevernas kunskapstörst i jakten på kunskap! Så
mycket mer än en lärobok.
Så vad är det i temat "Pay it forward"
som jag vill att ni skall göra?
Lär dig något!
Berätta om detta för dina kamrater.
Gör en instruktionsfilm till något du vill lära andra.
Starta ett UF-företag och samla in pengar till din
idrottsorganisation eller en hjälporganisation.
Skapa något som du och dina vänner kan ha nytta av i skolan
eller i framtiden.
Hitta ett sätt för oss att nå våra mål.
Gör vad du vill, men gör det bra!
Hjälp någon som kan hjälpa någon annan.
Med andra ord: PAY IT FORWARD!