torsdag 23 februari 2017

Ords funktion (verb, adjektiv, adverb- ordklasser, grammatik).

Ord delas in i ordklasser och satsdelar efter vilken funktion ordet har. Vill ordet berätta eller beskriva vad du gör eller hur du ser ut?
(Linda Ammitzböll, 2016, popplet)

Adjektiv berättar hur du är, verb vad du gör och adverb hur du gör det.

Alla ord har en funktion

Vi delar upp ord i ordklasser och satsdelar. Svåra ord som inte säger så mycket. Det det handlar om är hur vi använder orden. Det finns ord som beskriver hur vi ser ut. Det finns ord som berättar vad vi gör. Det finns ord som berättar hur vi gör det vi gör.  I denna text kommer du att få lära dig om adjektiv, verb och adverb.

Adjektiv

Adjektiv är ord som beskriver substantiv (saker eller personer). Adjektiv beskriver hur du ser ut eller hur du är. Beskrivande ord som glad, snäll, fin, rolig, tråkig, liten  och stor. Hur ser din kompis ut? Vad är det hos din vän som du tycker om?

Träna adjektiv:


Komparera adjektiv:


Verb

Verb (ordklass) eller predikat (satsdel)  är ord som berättar vad du gör, eller beskriver händelser. Jag springer till skolan. Jag träffar min kompis. Jag kan läsa. Igår tränade jag. Vad tycker du om att göra?

Film:



Träna verb:



Träna predikat: (samma som verb, fast satsdel)


Adverb

Adverb är beskrivande ord som berättar hur du gör något. Jag hoppar högt. Högt är adverb. Jag springer snabbt. Jag tränar hårt. Orden ser ut som adjektiv, men syftar till verbet (vad man gör). Adverben slutar på t.

Är det adjektiv eller adverb? Öva:


Film om adjektiv eller adverb:



Öva på ordklasser:



Ordförklaringar

Funktion = Hur ett ord används. Om det beskriver eller berättar.
Verb =  vad du gör
Adjektiv = hur du ser ut eller är
Adverb = hur du gör något, till exempel hoppar högt
Beskriva = svara på frågan: hur ser något ut?
Berätta = tala om, säga
Händelser = vad har hänt?
Ordklasser = grupp av ord med samma funktion till exempel, adjektiv, verb och adverb.
Satsdelar = en satsdel är en, eller flera ord som tillsammans skapar en mening (en sats). Tillexempel predikat (verb). Jag hoppar. (Jag är subjekt och hoppar är predikat/verb).
Hoppar = Göra ett hopp, studsa, (engelska jump)
Skriver = formar bokstäver, textar
Läser =  förstå text, plugga, avläsa
Springer = Rör sig fort, löper
Tränar = Gymmar, spelar fotboll, går på idrott
Glad = lycklig, road, munter, livad, uppåt, leende
Snäll = god, rar, trevlig, omtänksam, fin
Rolig = får folk att skratta, gör andra glada
Tråkig =  trist, sorglig, ledsam, tradig
Liten = kort, låg, ung
Stor = lång, hög, tjock, gammal
Högt = långt, (Han hoppar högt- över ett högt hinder)
Snabbt = fort, raskt, kvickt
Hårt = Jag tränar hårt (Jag tränar mycket, intensivt, duktigt, på allvar. Jag kämpar)

Ändra verben från presens till preteritum

Arbeta i par. Ändra orden från presens till preteritum. Presens är idag. Jag spelar idag. Jag hoppar idag. Preteritum är igår. Jag spelade igår, jag hoppade igår.

Presens (idag)
Preteritum (igår)
läser

skriver

hoppar

springer

spelar

lyssnar

dansar

tränar

åker

cyklar




Beskrivande ord, adjektiv och adverb

    Arbeta i par. Sitt gärna med någon med samma modersmål om det går. Översätt orden till ditt modersmål. Ta hjälp av lexin, google översätt eller valfri översättningsmetod.

Svenska
Modersmål
glad

snäll

fin

tråkig

rolig

trött

liten

stor

(hoppar) högt

(springer) fort

(läser) snabbt

(skriver) fint

(tränar) hårt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar