Uppgift!
- Mål ett är: ”Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat och referatteknik. Grundläggande källkritik. ” Till denna uppgift hör även målet: ”Skriftlig framställning och språkriktighet” och ”Skönlitteratur av såväl kvinnor och män från olika tider och kulturer. Ta upp centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag”
Hur skall ni lösa detta?
Hitta ett ämne inom språk eller
litteratur och läs på. Använd olika källor. Skriv en text med
egna ord där du jämför vad olika forskare tycker i frågan, eller
hur olika författare framställer exempelvis ondska. Skriv din
jämförelse och analys med korrekt språk, korrekt källhänvisning
och ett kapitel där du kritiskt granskar dina källor. Upplägget i
din rapport skall vara argumenterande och framåtdrivande så att
man blir övertygad om att det du kommer fram till är korrekt.
Använd retoriska stilgrepp för att övertyga. I din diskussion kan
du vara personlig (som om du skriver en krönika). Texten skall
kunna svara för två syften. Det första är att informera på ett
vetenskapligt sätt kring ett aktuellt forskningsområde. Det andra
att underhålla som intressant och rolig läsning. Skriv ett bidrag
till vetenskapsdebatten.
- Mål två är: ”Muntlig framställning med övertygelse (argumentationsteknik och retorisk arbetsprocess) med ett presentationstekniskt hjälpmedel.”Detta löser ni genom att:När ni nu är klara med ert vetenskapliga bidrag så skall detta framföras i klassen TORSDAGEN DEN 24 MAJ. Ni skall ha gjort en keynote, film, intervju, ljudinspelning etc som kan demonstrera och förstärka budskapet i er vetenskapliga jämförelse. Gör ni en keynote kan ni ställa tabeller och variabler mot varandra som tydligt visar hur olika forskare tycker i olika frågor, eller hur olika författare skildrar ett motiv. När ni lägger upp ett tal så använder ni olika retoriska stilgrepp. Framför talet med ögonkontakt, tydlighet, bra språk, engagemang, väl pålästa och drivande. Som att ni håller i en lektion och detta är er chans att övertyga era lyssnare om vilken forskning som är den rätta. Till er muntliga framställning skall ni också ha förberett en diskussion som ni skall hålla i, där ni skall få era kamrater att diskutera. Frågorna skall handla om ert forskningsområde eller ert litterära perspektiv/område.Diskussionen skall vara kopplat till något av följande två mål: ”För en diskussion kring språkliga begrepp, språklig variation och språkriktighet. ” eller ”för en diskussion kring dialekter och språklig variation och skillnader mellan formellt och informellt språk.”
- Mål 3 är: ”Att lyssna och ge respons när andra håller tal. ” När de andra håller i sin lektionsdel så skriver ni aktivt respons på deras framförande. Vad som är bra. Vad de kan tänka på och vad ni hade satt för betyg på arbetet och framförandet om ni hade fått bestämma. Kolla på betygsbeskrivningarna för respektive betyg. Var passar er kompis in?
För att få E krävs att eleven till
viss del anpassar efter syfte och mottagare, kan reflektera och ha
enkla sammanfattningar, översiktligt kan redogöra för samband och
med viss säkerhet kritiskt granskar källor.
För att få C krävs att eleven
förmedlar tankar och åsikter på ett nyanserat sätt, att
dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt
urskiljbar, att språket är varierat och delvis välformulerat, att
eleven reflekterar över innehåll med hjälp av berättartekniska
och stilistiska begrepp, att iakttagelserna är välgrundade och
utgår från olika perspektiv
För att få A krävs att eleven håller
i förberedda samtal och diskussioner. Kan förmedla tankar och
åsikter på ett nyanserat samt genom muntlig framställning inför
grupp. Eleven har god åhörarkontakt- Eleven använder med god
säkerhet ett presentationstekniskt hjälpmedel som stöder,
tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
Argumentationen är väldisponerad och tydligt urskiljbar. Språket
är välformulerat och innehåller goda formuleringar. Eleven lyfter
fram huvudtanken i det lästa och ger nya och relevanta perspektiv.
Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av
några berättartekniska och stilistiska begrepp. Iakttagelserna är
välgrundade och nyanserade och diskuteras utförligt utifrån flera
perspektiv. Dessutom resonerar eleven om attityder till flera olika
former av språklig variation. Eleven visar kännedom om
skönlitteratur från olika författare, tider och kulturer. Eleven
kan diskutera kring olika centrala motiv, berättarteknik och vanliga
stildrag i fiktivt berättande. Eleven kan bearbeta, sammanfatta och
kritiskt granska forskning och faktatexter. Citat och referatteknik
är korrekt. Eleven för ett källkritiskt resonemang. Texten går
att validera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar