onsdag 22 augusti 2012

Bakgrunden till Pay it forward.

Några elever efterfrågade idag en instruktion. Utan att förstöra kreativiteten genom att stapla i punktform vad som skall göra, så tänkte jag förmedla bakgrunden till "Pay it forward".

För er som jobbade med ”Jakten på kunskap” skulle jag kunna säga att detta är på något sätt ett liknande projekt. En fortsättning. Då skulle ni dela med er av något ni kan. Nu skall ni dela med er med syftet att vi kan rädda världen. Vi kan lära andra det vi kan. Vi kan förmedla kontakter med omvärlden. Länkar till organisationer. En liten svenskuppgift, kan sättas in i ett större sammanhang. Vi kan göra något som vissa av er kan använda som UF eller projektarbete. Något andra kan ta med sig och göra något av i samhället och i världen. I det ”riktiga” livet. Jag har hört sägas att efter studenten börjar ”det riktiga livet”... Vad betyder det? Det riktiga livet är väl nu. Det vi lever nu! Det vi gör nu! Så vad gör vi?

För er som inte deltog i "Jakten på kunskap" kan jag ge er en tillbakablick. Innan jag berättar vad vi har gjort, vill jag betona att ni som inte har deltagit kan utan tvekan delta i "Pay it forward", med era förkunskaper, era drömmar och era mål. Kom på en idé och kör på den!

Projektet i våras 2012 startades av två klasser under rubriken ”Jakten på kunskap”. Vi har diskuterat skillnaden mellan information och kunskap och mellan kunskap och färdigheter. Eleverna fick en öppen uppgift:

Lär dig något!

Berätta om detta för dina kamrater.

I en halvtimme sökte eleverna efter artiklar inom ett valt ämne, någon jämförde bloggar, en del letade efter intressanta youtubeklipp, en hittade en powerpoint om epoker på youtube, en annan hittade ett verktyg i matte som han använde för att illustrera hur hans liv ser ut och många sammanfattade artiklar.

Efter en halvtimme var jakten på kunskap avbruten för denna gång. Eleverna fick sammanfatta vad de gjort, sett eller läst. Lektionen därpå  fick eleverna visa bloggarna, artiklarna eller filmklippen. De fick berätta och lära varandra om det som de har lärt sig själva på lektionen.

Under elevernas informationstörst, såg jag en facebooksida uppe. Jag hörde och såg många elever ha intressanta samtal och visa varandra sidor. En klass-spotifylista med deras valda låter sammanställdes. Några gjorde klart en uppgift från förra lektionen och alla gjorde inte samma sak. Resultatet blev också olika, men väldigt givande.

Redovisningarna resulterade i att alla elever fått söka och sovra bland information. De har fått bearbeta ett material. De har fått skriva ett tal. De har fått öva på att framföra ett tal och de har genomfört talet. Vi har fått se elever tala fritt och kunna allt utantill. Vi har fått se elever använda stödord på lappar för att få fram det de vill ha sagt.

Vi har fått lära oss om Madonna, det modernistiska författaridealet, Frans Kafka, Processen och West side Story. En elev hade bearbetat artiklar om folkhälsa och valt att redovisa dessa genom en powerpointpresentation där hon sammanställde vad forskarna hade kommit fram till. Två elever valde att informera oss om cancer. Den ena ifrån en Rosa bandet kampanj och den andra om Ung cancer och vad de arbetar för. Det hon ville förmedla till oss var att vi inte skulle klaga över småsaker.

När vi ändå är inne på folkhälsotemat så fick vi också se en film som ville motarbeta rökning. Eleven höll ett informerande tal med en moraliserande avslutning. En elev höll en genomgång för oss framme vid tavlan om hur man går tillväga om en båt välter. Hon använde både teknik och terminologi och framförde talet på ett humoristiskt, informerande och lättillgängligt sätt.

En kille som verkligen imponerade höll ett tal om fattigdomen i Afrika. Talet var argumenterande och informerande. Han talade om ett samhällsansvar. Vi fick se ett klipp om en kille som saknar armar, ben och bekymmer. Talet handlade om hur vi skall känna motivation och livsvilja. Hur man aldrig skall ge upp.

Eftersom en av klasserna är en idrottsklass valde några stycken att informera om idrott. En talade om idrottspsykologi och idrottstänk och hur detta kan överföras till andra områden i livet. Är det något som går mot en så är det bara att kämpa vidare. Man kommer att lyckas tillslut. En annan visade ett klipp från Chelsea FC vs Liverpool FC där även en relativt liten person i sammanhanget kan förändra historien. Den tredje talade om fotbollen utifrån ett idoltänk och om vilka förebilder vi har i anknytning till ett hjältetema som vi nyligen har avslutat Han lyckades skapa en fantastisk känsla och hålla kvar vid den. Det är många idrottselever och det märks. Den fjärde sammanfattade innehållet i en artikel om sydafrikanska landslaget och drog några slutsatser. Den sista killen förklarade ett klipp från en målmiss i kvartsfinal där han använde cliffhanger för att hålla kvar oss lyssnares intresse. Vår elevpublik började ställa frågor och han avslutade sin presentation med orden: "Ta aldrig något för givet! Allt är möjligt!" 

I den andra klassen har några av eleverna informerat oss om klassiska författare. De har informerat om andra tänkare som Friedrich Nietzsche och Charles Darwin. De har lärt oss om upplysningsidealen kopplat till hur livet och samhället ser ut idag.

En kille hade undersökt vad som egentligen låg bakom flygplansolyckan med Air France flight 447. Han hade hittat en nyhetssändning från CBS News från 27 maj 2011 som kan diskuterade kring.

Vi har fått lära oss om cykliska och linjära tidsuppfattningar, efterkrigsförfattarna utifrån ett gruppsykologiskt perspektiv, Maslow och behovstrappan, Freud och psykoanalysen och Hemingways isbergsteknik.

En tjej hade undersökt mobiltelefoner och mobilbatterier och höll en genomgång för oss på tavlan om vilka faktorer som gör att batteriet håller längre. En annan tjej läste en text för oss som hon hittat på facebook där hon ville väcka våra tankar gällande skillnader öst och väst och hur fattigdomen slår till mot vissa länder.

Vi fick se en shortmovie från en kampanj om alkohol där små bebisar fick spela rollen av fulla vuxna i Las Vegas. Vi har fått lära oss om August Strindbergs infernokris, om Emile Zola och Dreyfusaffären, om modernismen utifrån ett ekonomiskt och ett psykologiskt perspektiv.

Allt utifrån elevernas kunskapstörst i jakten på kunskap! Så mycket mer än en lärobok.

Så vad är det i temat "Pay it forward" som jag vill att ni skall göra?


Lär dig något!

Berätta om detta för dina kamrater.

Gör en instruktionsfilm till något du vill lära andra.

Starta ett UF-företag och samla in pengar till din idrottsorganisation eller en hjälporganisation.

Skapa något som du och dina vänner kan ha nytta av i skolan eller i framtiden.

Hitta ett sätt för oss att nå våra mål.

Gör vad du vill, men gör det bra!

Hjälp någon som kan hjälpa någon annan.

Med andra ord: PAY IT FORWARD!

7 kommentarer:

  1. Rebecka&Klara23 augusti 2012 13:33

    Rebecka och Klara ska göra ett projekt om Droger och Alkohol i trafiken.

    SvaraRadera
  2. Föreläsning för klassen om fattigdom

    SvaraRadera
  3. Fredrik (jag) och Markus skall sälja frallor. Pengarnas ändamål är inte bestämt än.

    SvaraRadera
  4. Min moster har ett företag i Australien som heter kikki.K. Förra året skickade de massa produkter hit till Sverige som Stil & Trend sålde. De fick inte sålt alla produkter så mitt PA ska vara att starta ett litet företag och ha home partys och sälja produkter. De pengarna jag tjänar ska bla gå till Astrid Lindgrens barnsjukhus.

    SvaraRadera
  5. Malin
    Jag hade tänkt jobba med Alkohol och ev. droger.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt att höra era ide'er. Skall bli kul att följa era projekt.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt att höra era ide'er. Skall bli kul att följa era projekt.

    SvaraRadera