7-10 november
När du är färdig med förra temat,
så gå in på youtube. Sök på vampyrfilmer som Twilight, serien
True blood, Interwiew with vampyres/ En vampyrs bekännelser etc. När
du sett klippen skriver du en text till mig. Besvara frågorna:
"Varför fascinerar vampyrer
oss?”
"Varför behöver vi skräck?"
14- 17 november
Nu har du sett filmklippen och skrivit
vad som fascinerar dig. Vi diskuterar detta i helklass. Vi pratar om
hur vampyridealet har förändrats. Vi pratar om vilka filmer vi har
sett och hur skildringen ser ut där. Vi pratar om vilka böcker vi
har läst och vad detta handlar om. Ni väljer en bok/ljudbok eller
film. Börja läs. Läs även om bokens/filmens författare och
förbered nästa veckas frågeställningar.
21-24 november
Vi sätter in vår bok/film i ett
sammanhang. Berätta för dina kompisar om:
”Vem författaren är som har skrivit
detta verk/bok/film”
”Vad ditt verk/bok/film handlar om”
”Vilka författare och verk kan ha
inspirerat detta verk? (om din bok handlar om vampyrer- ta upp andra
vampyrböcker) (om din bok handlar om unga ensamma flickor som kommer
till ett slott som spökar- ta upp andra liknande berättelser).
”Om du skall koppla ditt
verk/bok/films handling till tidstypiska drag för skräckromantik,
eller modern skräcklitteratur, vad finns det för utmärkande drag?”
(ex vampyrerna är snälla i modern framställning-, gotiska drag är
exempelvis gotiska gamla slott, dessa böcker utspelar sig oftast i
medeltidsmiljöer etc).
26- 29 november
Två vampyrer mot varandra. Ni får två
vampyrer var. Din uppgift är att jämföra dessa och analysera
dessa.
”Vad dödar dem?”
”Hur är de som person?”
”Hur ser de ut utseendemässigt?”
”Är de farliga?”
”Vem åtrår dem?”
”Vad äter dem?”
”Vilka kunskaper har dem?”
”Från vilken tid härstammar dem?”
”Hur bor dem?”
”I vilken miljö befinner de sig?”
Skriv egna frågor så att du har något
att jämföra vampyrerna mot.
När du har gjort din vampyrjämförelse
så berätta för dina kamrater om din jämförelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar