Inkludering
handlar om att skapa möjlighet för alla elever att känna
delaktighet i skolan. Vilka verktyg kan skapa möjligheter för
kommunikation och inkludering?
Inkludering
innebär ett arbetsätt som gör alla i skolan delaktiga i skolans
kultur, lärandemiljö och sociala liv. Begreppet inkludering
associeras ofta med elever som har funktionshinder eller med elever
som är i behov av särskilt stöd. Tanken är att arbeta för ökad
delaktighet som omfattar hela skolan. För att göra ett bra arbete i
inkluderande miljöer, behöver lärare ha en positiv attityd,
förhållningssätt, förmågor, kompetenser, kunskap och förståelse.
Det handlar om att se eleverna för var dem är. Att utveckla både
de starka och de svaga. Att variera arbetsätt. Alla elever behöver
inte göra samma sak.
Diskuterar
vi pedagogik, metodik och vad vi gör? Vad som är bra? Vad som är
nyckelfaktorer till framgång? Hur vi samverkar med våra kollegor?
Planerar vi undervisning ihop? Hur kan vi utnyttja varandras
kunskaper och de resurser vi har på skolorna? #Kollegialt lärande.
Gemenskap
handlar också om delade värderingar och hur vi bemöter varandra.
Hur kan vi skapa ett delande klimat på våra skolor/i skolsverige? Hur jobbar vi
med genus och likabehandling? Hur skapar vi ” En skola för alla”.
Hur gör vi för att ”Alla skall lyckas”.
Elever
lär i samverkan med varandra. Hur ger vi dem utrymme för diskussion
och grupparbete? Jobbar vi med kamratrespons? Får vi eleverna att
fundera över vad vi skall göra? Vilket målet är? Hur vi skall
göra det? När vi arbetat med ett projekt/tema/arbetsområde.
Diskuterar vi vilka förmågor vi har utvecklat? Vad vi har lärt
oss? Vad som gick bra? Vad som gick sämre? Hur vi skall göra nästa
gång? Tar vi tillvara på våra kompetenser ute på skolorna? Låter
vi våra kollegor visa på goda exempel på ämnesträffar eller
arbetslagsträffar?
Viktigt
att diskutera med våra elever när vi gör en lektionsplanering är:
vem
gör VAD? HUR gör vi? Vad är vårt SYFTE? Vi behöver sätta in det
vi gör i ett VARFÖR? och i ett större sammanhang.
Tanken
handlar om att vi inte skall förändra eller bota folk. Vi skall
bara låta folk vara olika.
Hur
arbetar man då inkluderande?
- Verka för en ständigt förbättrad skolverksamhet för lärande och delaktighet.
Kärnfrågor:
Vad
är en inkluderande skola?
Hur
ser vår skola ut?
Hur
använder vi de resurser vi har?
Hur
skapar vi en inkluderande process?
Nyckelfaktorer:
Inkludering
Ökad
delaktighet och gemenskap
Resurser
för att stödja lärande
Stöd
för mångfald
Viktiga
förutsättningar för inkludering:
Läroplanens
mål och genomförande
Se
kunskap som en process och inte ett tillstånd.
Utveckla
vårt lärande för att möjliggöra deltagande för alla elever
Låta
eleverna vara med i klassrummet
Formativ
bedömning
Kontinuerlig
respons och feedback med syfte på hur vi skall utvecklas och nå
längre. Nu är du här. Detta är ditt mål. Hur långt har du nått
när kursen är slut?
Frågor
att fundera över:
Hur
kan vi skapa ett inkluderande arbetsätt i klassrum?
Hur
kan vi stödja elevers utveckling mot en ökad målupplevelse?
Hur
skapar vi en skola för alla?
Vilka
värderingar och förutsättningar styr vår undervisning?
Hur
kan vi stödja eleverna i deras lärandeprocess?
Hur
ger vi eleverna möjlighet till att reflektera kring sitt lärande?
Vilket
stöd kan eleven få i klassrummet?
Hur
kan vi öka elevers delaktighet i samtal och på lektioner?
Hur
kan vi svara mot elevers olika behov?
Hur
jobbar vi med värdegrund i skolan?
Hur
jobbar vi med individuella arbetsuppgifter?
Hur
kan vi variera metoder för att olika aspekter av elevernas lärande
skall täckas?
Hur
skapar vi positiva attityder i klassrummet?
Hur
skapar vi motivation?
Vilka digitala verktyg kan öka elevernas delaktighet och inlärning?
I
skollagen kap 3 framgår att skolor skall verka för inkludering och
kollaborativt lärande.
FN-
EU- kommissionen- Skollagen- Läroplaner, examensmål och ämnesmål
Källor:
Tony Booth och Mel Ainscow (2000) Inklusion Handbok för ökad
delaktighet och gemenskap i skolan. Centre
for Studies on Inclusive Education, (CSIE) Den svenska utgåvan är
en del av utvecklingsdialogen mellan Myndigheten för skolutveckling
och Göteborgs stad: Inkluderande skola i Göteborg.
Amanda
Watkins EU kommissionen (2007) Rapporten Bedömning och
inkludering
Frågeställningarna
i boken har utvecklats från ett projekt med representanter från 23
länder. Se vidare:
http://europa.eu.int/comm/dgs/education_culture/index_en.htm
Amanda
Watkins EU kommissionen Lifelong Learning Programme (2009)
Huvudprinciper för att främja kvalitet i inkluderande
undervisningsmiljöer. Underlag för beslutsfattare.
Index
for Inclusion/Handbok för inkludering skapades i England under
1990-talet och bygger på FN:s deklaration om de mänskliga
rättigheterna. Den första versionen publicerades i mars 2000. Idag
ingår den i kapitel 3 i vår skollag.
För
vidare läsning se: Blossing, Scherp, Lundahl, Hattie, Pontadura, Sir
Ken Robinsson, SAMR-modellen, TPC- modellen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar