fredag 29 april 2016

Afghan Tales Världskulturmuseet




På bild ett står vi utanför Världskulturmuseet. Bilden är suddig. Det finns en planch på byggnaden (huset) som säger vad fotoutställningen heter. Den heter Afghan tales. Vad berättar Afghanistan? Vad säger fotona? 




På andra bilden ser vi en beskrivning av Afghanistans historia och vad som har hänt mellan år 550 och 2016. 


På tredje bilden beskriver dem fotograferna och vad utställningen handlar om.



Bild 4: Jag ser en man som är glad och som firar. Varför firar han?


Bild 5: Jag ser en man som är omgiven av böcker? Säljer han böckerna? Läser han böckerna? Vad är det för böcker?



Bild 6: Jag ser en tjej som tränar. Tjejen sparkar. Vilken sport är det tjejen utövar?




Bild 7: Flera män tittar på bilder av kvinnor. Vilka är kvinnorna?





Bild 7: Pojkarna är ute. Vad gör pojkarna?
Bild 8: Jag ser en storstad. Vilken stad är det?



Bild 9: Jag ser fyra killar i klassen. Killarna är klasskompisar.




Bild 10: Jag ser en tjej som gungar.


Bild 11: Jag ser en man som lagar mat. Är det en restaurang? Är de på en marknad? Var är de?



Bild 12: Jag ser en flicka. Vad har hon på sig? Vad gör hon?


Bild 13: Jag ser en man och fåglar. Det heter en fågel och flera fåglar. En är singular och flera är plural.


4 kommentarer:

  1. mycket bra bildernba och Jetta finn.
    de mycket prova och jobba
    en pojke dansa och alla folt titta på hennom
    och en man säljer böcker
    0ch tjejer tränar taekwondo
    och alla pojkar spela med varandra..../Nima

    SvaraRadera
  2. mycket bra bildernba och Han kvinnor regeringar säljer och Han barn fåglar utsäde och Han flicka teakwondo spelet. /Fatihullah

    SvaraRadera
  3. I fredags gick vi till Världskulturmuseet.

    Jag ser afghan tales på första bilden. Det beskriv afghanska fotografier.
    Och sen jag ser Afghanistans historia från år 550 till 2016.
    Och sen jag ser ett foto av bacha bazi om det inte är bra och jag tror att vi måste sluta det.
    Och på nästa bild jag ser en man om han Sälj böcker . Och jag tror att det ar bra för att vi köpa och läsa.
    Och jag ser som tjejer om träna. Och nästa foto jag ser som olika bilderna och människor titta och köpta. Och på nästa jag ser kilar om dem spela med varandra. Och på nästa foto jag ser en stad om ligger på kabul som heter koti sangi. Och nästa jag ser ett foto av mig och mina kompisar.
    Och nästa en flicka som gungar. Och nästa en restaurang som sälja fisk.
    Nästa en kvinna som sälja instrument. Och en pojke som matar fåglarna. Shuja

    SvaraRadera
  4. I fredags gick vi till Världskulturmuseet.

    Jag ser en planch med namnet: Afghan tales på första bilden. Utställningen beskriver afghanska fotografier.
    Och sen ser jag Afghanistans historia från år 550 till 2016.
    Och sen jag ser ett foto av bacha bazi om det inte är bra och jag tror att vi måste sluta det.
    Och på nästa bild jag ser en man om säljer böcker . Och jag tror att det är bra för att vi köpa och läsa.
    Och jag ser som tjejer om tränar. Och nästa foto jag ser som olika bilderna och människor tittar och köper. Och på nästa jag ser kilar om dem spela med varandra. Och på nästa foto jag ser en stad om ligger på kabul som heter koti sangi. Och nästa jag ser ett foto av mig och mina kompisar.
    Och nästa en flicka som gungar. Och nästa en restaurang som säljer fisk.
    Nästa en kvinna som sälja instrument. Och en pojke som matar fåglarna.
    (Shuja och rättat lite)

    SvaraRadera