tisdag 19 april 2016

Kärlek, kärleksfraser och adjektiv

Kapitel 5 handlar om kärlek.



Ömsesidig kärlek...

Olycklig kärlek...

Förbjuden kärlek...

Vad är kärlek för dig?


Vad kan man säga när man är kär i någon?


Jag är kär i dig. Förälskad. I am in love with you.


Jag gillar dig. I like you.


Jag tycker om dig. I like you.


Jag älskar dig. I love you.


Jag älskar min mamma. Jag älskar min flickvän. Jag älskar mina föräldrar.


Jag tycker om min kompis. Jag tycker om mat och kyckling.


Jag är kär i en kille.


Jag gillar att träna.


Grammatik


Adjektiv= ord som beskriver hur någon är. Exempel snäll, glad, rolig.

Adjektiv
Synonymer= samma
Artig,
Snäll, kind
Rolig, funny
Glad, happy
Pigg, awake , not tired
Tjock, fat
Elak, mean
Trevlig
Vänlig
Kul
På gott humör
Alert
Överviktig
Dum



Adjektiv
Motsatser= opposites
Gammal
Smal
Lång
Mätt
Pigg
Liten
Tråkig
Snäll
Svår
Ful, ugly
Lat
Dum
Oartig
Ung
Tjock
Kort
Hungrig
Trött
Stor
Rolig
Elak
Lätt
Snygg
Hjälpsam
Smart
Artig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar