fredag 10 mars 2017

Kvinnor som betytt något för samhället. - Selma Lagerlöf

En av mina största idoler är Selma Lagerlöf. 


Hon var feminist, pluggade till lärare (i en värld där kvinnor som ville plugga ifrågasattes) och hon var författare. En av hennes böcker "Jerusalem" handlar om hennes resa från Europa till Mellanöstern. På den tiden var det ovanligt att en kvinna reste utan en man. Selma är inte bara den första svensken som får Nobelpris i litteratur. Hon är också den första kvinna som får detta pris. Hon växte upp på Mårbacka i Värmland, jobbade som lärare i Landskrona i Skåne och kom sedan tillbaka till Mårbacka. Hon hade ett 30-tal anställda så att hon kunde ägna sig åt sitt skrivande. 

Min första bokklubb i Göteborg kallades Selma, och jag har länge tänkt att min första dotter skall heta  Selma. När jag var liten hoppades jag att jag skulle bli den andra kvinnan i Sverige som fick Nobelpris i litteratur. Jag blev svensklärare och får utveckla det här med skrivandet. 😊 

Idag tittade vi på UR:s film om Selma och rösträtt. 


Vi pratade om de starka kvinnor som eleverna valt att skriva om och som de skall redovisa om på måndag. 

Vi gjorde en tidslinje på de stora förändringar i samhället som har påverkat kvinnor (och människor). 

Vi listade yrken utifrån vilka som förr ansetts passa kvinnor, män eller båda. Vi rangordnade yrkena efter social status och lön. Intressanta diskussioner. 

På måndag ser jag fram emot att höra om de kvinnor som har inspirerat mina elever. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar