onsdag 11 januari 2017

Laleh - Bara Få Va Mig Själv - Textanalys och ordförståelse



Laleh - Bara Få Va Mig Själv Lyrics

När jag tittar in i ljuset ser jag pusslet som vi lagt
och då faller alla bitarna på plats
Och när jag hör dem säga orden som de många gånger sagt
Så många gånger så man nästan tror på allt
Nä, jag tittar inte ner mer
Jag tittar upp mot himlen
Så, finns det nån här, finns du ens
För, idag ska de höra sanningen
Jag ska aldrig ta skit igen
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba, bara få va mig själv
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba, vill bara få va mig själv

De alla gånger man har väntat på att dagen ska ta slut
men alla orden följer ändå med en hem
Tror att man kan vänja sig och kanske kan stå ut
men jag ska aldrig mer titta ner igen
Nej, jag tittar inte ner mer
Jag tittar upp mot himlen
Så, finns det nån här, finns du ens
För, idag ska de höra sanningen
Jag ska aldrig ta skit igen
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba, bara få va mig själv
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba, vill bara få va mig själv
Nä jag tittar inte ner mer
Jag ser dig där i spegeln
Så, så feg varför log du ens
Nä, du log som att det var ett skämt
Du får aldrig ta skit igen!
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba, bara få va mig själv
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba, vill bara få va mig själv
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba bara få va mig själv
Jag ska bara vara mig själv
Ba, ba vill bara få va mig själv



Sammanfatta vad texten handlar om.

Vi jobbar med orden:

Ord till Lalehs låt (bildstödet gäller vad som menas med ordet i sammanhanget/låttexten).

svenska
bildstöd
modersmål
Ett ljus

Ett pussel

Lägga, (lagt)

Faller

En bit, (bitarna)

Plats

Höra

Ett ord (Orden)

Säga (sagt)

Många

En gång (gånger)

Allt

En himmel

Någon (Nån)

Bara (ba)


Vara sig själv

Vänja sig

Stå ut

Sanningen

Ta skit

Feg

Le (log)


Välj en låt på svenska.

Lägg in låten i din presentation.

Berätta vad låten handlar om. Varför valde du den låten? Vad betyder låten för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar