torsdag 12 januari 2017

SO-SV (geografi) Tema- Länder

Arbetsgång:

  1. Välj ett land att fokusera på.
  2. Gör en faktaruta om landet.
  3. Skriv en sammanhängande text om landet.
  4. Gör ett bildspel om landet.
  5. Presentera landet.

Hur kan en faktaruta se ut?


Land
Kroatien
Huvudstad
Zagreb
Statsskick
President
Självständighet
Republik
Kolinda Grabar Kitarovic
1992
Folkmängd
4 miljoner
Valuta
Kuna och Euro
Högsta berg
Dinara
Största sjö
Vransko jezero
Nationaldag
25 juni

Religion
Katoliker
Språk
Kroatiska


Hur kan en sammanhängande text se ut?

Kroatien

Jag har valt att skriva om Kroatien. Min morfar är född i Kroatien och jag har varit där flera gånger.

Kroatiens huvudstad är  Zagreb. De flesta som bor i Kroatien är kroater och katoliker. Kroatien ligger i Adriatiska havet. Landet gränsar till Bosnien, Serbien, Slovenien, Ungern och Montenegro. Kroatien, speciellt landskapet Dalmatien där min morfar kommer ifrån gränsar till Italien. Där ligger städerna Zibenik, Trogir, Split och Dubrovnik. Där ligger också öarna Hvar, Brac  och Korcula.

Kroatien har en historia av kärlek, mat, nationalism, turism och olika landsdragningar. Kroatien blev självständigt 1992.

Kroatisk musik och mat skiljer sig sig från svensk mat. (Berätta mer).

Kroatiska seder är bland annat jul, påsk och Kroatiens nationaldag 25 juni.

Arkitekturen ser ut… (berätta mer).
För att avsluta mitt arbete om Kroatien vill jag uppmana alla som inte varit där att resa dit. Det är så fint. Varmt och vackra stränder och medeltidsstäder.


Hur kan en bildpresentation se ut?

https://docs.google.com/presentation/d/1l_HSgtGCzECDBMhi_b4xuDHEJjfjdymVewzqWs8BcGo/edit?usp=sharing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar