måndag 25 september 2017

Hur jobbar vi med flerspråkiga elever- (för lärare)

Kollegialt lärande- Jim Cummins

Idag har jag fått möjlighet att lyssna på en av mina idoler inom språkutveckling, Jim Cummins. Jag tänkte att jag skulle vilja dela med mig för er som inte haft möjlighet att lyssna på honom.



Flerspråkiga klassrum i fokus 25/9 2017

En heldag med aktuell forskning och kollegiala samtal kring flerspråkighet.

De som arrangerar detta är Pedagogisk inspiration:
Christina Nordman- Språk- läs- och skrivutvecklare på Pedagogisk inspiration
Lisa Bohlin- Språk- läs- och skrivutvecklare på Pedagogisk inspiration
Anna Jeppson- Språk- läs- och skrivutvecklare på Pedagogisk inspiration
Tuva Ingemarsson- Språk- läs- och skrivutvecklare på Pedagogisk inspiration

Vi kommer att få höra på två föreläsare: Jim Cummins professor i svenska som andraspråk om bland annat translanguaging, scaffolding och flerspråkighet. (Sedan kommer vi få lyssna på Gudrun Svensson om ny forskning i Sverige.)
Jim Cummins- Teaching multilingual students: Essential understandings for effective instruction.

Jim Cummins presenterar sig. Han är från Toronto, ett multikulturellt samhälle i Canada. Han har undervisat bilingual- tvåspråkiga elever.

Han ställer många bra frågor som hur utvecklar vi ett akademiskt språk- ämnesspråk och skolspråk. Vilka är studenterna som underpresterar? Förstaspråket utvecklas även när litteracitet på det nya språket utvecklas.

Lärarens syn är viktig för elevernas lärande- alla elever kan lyckas. Hur uppmärksammar vi elever i socialt utsatta områden?

Scaffolding: Visual in texts, demonstrations, hands-on experiences, collaborative group work, learning strategies, language clarification.

Identitet och språkutveckling. Multimodala texter och språkutveckling.

Litteracitet och förmåga att läsa och skriva om skrivutvecklingen sker genom att eleven får skriva sig till läsning. Hur två elever kan hjälpa varandra med hjälp av sin flerspråkighet. Vilka förmågor skall vi få eleverna att utveckla för att bli tvåspråkiga och flerspråkiga? Hur låter vi eleverna tänka kognitivt utmanande? Hur får vi eleverna att utveckla ny kunskap? Låter vi eleverna komma på lösningar på sociala problem? Vi måste prata om dessa frågor. Identiteten i skolan är viktig och kritisk. Är detta meningsfullt? Handlar detta om mig? Hur maximerar vi elevernas litteracitet? Hur stöttar vi och jobbar med scaffolding för att eleverna skall kunna ta till sig detta?
Vikten av att ha höga förväntningar på eleverna.

Arbetande fika:

Vi ses i våra grupper. Jag är med i grupp 33. Träffar en lärare från Språkintroduktion, en lärare från mellanstadiet, en från lågstadiet och sedan jag från högstadiet. Vi hade också med en deltagare som utbildade lärarstudenter på Malmö Högskola. Vi diskuterade hur vi stärker elevernas flerspråkighet, hur vi uppmuntrar eleverna att fortsätta läsa och utveckla även sitt första språk. Är du stark i förstaspråket så hjälper detta dig att utveckla ditt andraspråk. Vi pratade om hur vi ökar samarbetet med modersmålslärare och studiehandledare. Våra reflektioner, tankar och frågor skickades via mentimeter och kommer nu att besvaras av Jim Cummins. Övriga grupper har också skickat in frågor via mentimeter.

Frågor som kommer upp från de andra grupperna är: Hur gör vi om eleverna är analfabeter, inte har ett skolspråk på sitt förstaspråk och inte har ett så välutvecklat första språk? Då skall vi ju utveckla elevernas litteracitet på båda språken samtidigt. Hur får vi med föräldrarna så att de kan stötta i elevernas språkutveckling? Jim Cummins svarar att ju mer de kan utveckla båda språken parallellt, desto bättre är det.

Vill du veta mer?

Vad har vi fått lyssna på idag?


Böcker av Jim Cummins:


Lyssna på Jim Cummins live:


Läs mer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar